Azok közé tartozom, akiket meglehetősen későn ért utol a The Killers láz.
Kimaradt a Mr. Brightside a kétezres
évek elejéről, a kétezres évek közepéről pedig a When You Were Young és a ReadMy Mind is, Human című slágerüket
is többnyire csak a rádióban hallottam (s dudorásztam utána napokig magamban).
Igazán azonban 2012-ben lopta be magát az együttes a szívembe Battle Born című albumukkal, s olyan
remek rock dalokkal, mint a Runaways vagy
a címadó slágerük. Ez az a hangzás, amiért megszeretem a The Killerst – s azt
hiszem, ezzel nem vagyok egyedül.
Aztán jött az
együttes frontembere 2015 tavaszán neon színekkel, pöttyös inggel, nyakkendővel
és a ’80-as évek popslágereit idéző dalokkal. Pop dalokkal. Ami a rajongók
számára azért nem érkezett teljesen hidegzuhanyként, hiszen Brandon Flowers már
2010-ben is kiadott egy szólóalbumot Flamingo
címen, mely szintén a pop világa felé kezdett el evezni. Ami azonban meglepő az
az, hogy az új korongja már nem csak evezget a pop felé, hanem szín tiszta popzene,
neon feliratokkal a videoklipekben (I Can Change) – és remekül szól!
Brandon Flowers The Desired Effect című lemezén 10
(delux változatán 12) popdalt szállít a hallgatóknak. A dalok 99%-ban a ’80-as,
’90-es évek pop himnuszainak világát elevenítik fel anélkül, hogy
műanyag-retróvá válnának. Igazán profi munkát végeztek a dalok
hangszerelésekor, ami valószínűleg nagy részben köszönhető Ariel Rectshaidnek,
aki producerként/dalszerzőként dolgozott a The Killers frontemberével.
Rechtshaid neve a zenében járatosoknak ismerősen csenghet, nem véletlenül: olyan
sztárokkal dolgozott együtt, mint Madonna, Beyoncé, Calvin Harris vagy a No
Doubt.
A dalok szinten
kivétel nélkül fülbemászó dallamvilággal rendelkeznek, könnyen belopják magukat
a hallgató fülébe és szívébe.
Ha csak egy
dallal mutathatnám be valakinek a most popdalokat játszó rock sztár új lemezét,
akkor az mindenképpen a Still Want You
lenne. A dalszövege igazából elmondja, hogy mit is érez az ember, amikor
hallgatja Brandon Flowers albumát: az idő múlik felettünk, mi mégis, még mindig
akarjuk őt. Így fehér ingben is, pop dalokat énekelve is.
Még áprilisban
megjelent a dal hivatalos
videoklipje, ami remekül illeszkedik a dalhoz. Letisztult, egyszerű, de
mégis végig leköti az ember figyelmét – tehát lényegében olyan, mint maga az
album. Tele van finom ellentétekkel: retró mintás zakóban táncoló Flowers –
füstben, fekete motoros bőrdzsekiben ücsörgő Flowers. Kicsit ilyen maga a lemez
is. Kicsit ’80-as évek, mégis nagyon mai. Nem kicsit pop, mégis ott van pop
dalokat énekelő rocker senki mással össze nem téveszthető hangja mögötte, ami
vékony füstöt lehel a letisztultságra. Ettől lesz picit több mint egy átlagosan
jó popalbum ez a lemez.
A Still Want You mellett az album talán legkiemelkedőbb dala a Lonely Town, ami ismét egy remek popsláger – a hozzá készült videoklip remekül összefoglalja a hangulatát. Olyan dal ez, amire az ember szívesen táncol, ugrál, énekel gondtalanul, míg retró walkman fülhallgatójából eredő dallamok időutazásra hívják.
Persze
nem csak fülbemászó slágerek kaptak helyet az albumon. A korong egyik legszebb
lírai dala a Between Me and You. A dal gyönyörű
vallomás, legnagyobb erőssége véleményem szerint dalszövegében rejlik – a Still Want You vagy a Lonely Town olykor felületes, már-már
közhelyes sorai helyett itt mély, őszinte, gyönyörű hasonlatokkal komponált
szöveget hallunk. Elég, ha csak a záró sorokat idézzük fel: „these hours I'm working ain't nearly enough
/ and sometimes its like a bullet came and blasted me right of out of the blue
/ and I feel like I've got nothing to show / and I've been wondering what I'm
suppose to do /and I'm doing my best not to let it get / and 1’m doing my best not to let it get /between me and you”
A meghitt, lírai
vonalat viszi tovább a Never Get You Right, valamint a The Way It’s Always Been című tábortűz mellett ücsörgős
hangulatot árasztó dal.
Azonban Flowers
sem bújhat ki bőréből, a ’80-as évek hulláma és a popslágerek mögött valahol
nagyon mélyen ott a rock sztár a The Killers éléről. Erősen emlékeztet erre
minket például a Diggin’ Up the Heart című dalával, aminek
első pár akkordja mindig a Mr.
Brightside-ot idézi emlékeimbe. Persze „poposított” verzióban.
Kicsit olyan az
egész album, mintha fogtak volna pár jól ismert akkordot a The Killerstől, no
meg Brandon csodás hangszínét és ezt felturbózták volna Bruce Springsteen vagy
a Bronski Beat hangzásvilágával – ez a párosítás pedig meglepően jól működik a
korongon. Ha lehetne, én csak többet kérnék ebből a lemezből, a 10 dal
meglehetősen rövidke track list, de ez legyen a legnagyobb hibája…
Azt hiszem
Brandon Flowers ezzel az albummal bebizonyította, hogy sokkal több, mint egy
különleges hangú rock sztár. Olyan művésszé vált az évek során, aki képes a
folytonos megújulásra, anélkül, hogy elvesztenénk azt az egyéniséget, akit annak idején megkedveltünk a The Killers élén.
Ennek ellenére
is sajnos azt látom, hogy rendkívül alulértékelt előadó, jelenleg például YouTube-on
alig lépik át a két-három milliót legújabb videoklipjei. Pedig igazán megérné
odafigyelni Brandon Flowers munkásságára, hiszen olyan dologra képes, amire ma
nagyon kevesen: igényes popzenét játszó muzsikus, remek hangszínnel és
hangzással – anélkül, hogy nevetségessé válna. Ez igazán nem rossz egy rock
sztártól.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése